tirsdag 20. januar 2009

Rep.oppgaver s.19

1. Hva er informasjon og samfunnskontakt?
- Dette kan gies eksempel på via reklame. Når organisasjon skal reklamere for noe benytter man f.eks. reklamefilmer eller reklameplakater. På disse gir organisasjonen ut informasjon om det de reklamerer for - og dette blir da en samfunnskontakt. (De får kontakt med samfunnet via f.eks. en plakat eller en film, og på denne plakaten/filmen gir de ut informasjon om det de reklamerer for.)

2. Hvorfor er det nødvending for en organisasjon å drive med informasjon og samfunnskontakt?
- Å drive informasjon og samfunnskontakt er viktig for en organisasjon for å kunne få reklamert for det man f.eks. vil selge. Og de er ganske avhengige av hverandre; ingen informasjon, ingen samfunnskontakt og ingen samfunnskontakt, ingen informasjon. En organisasjon bør kunne ha informasjon om produktene se f.eks. selger, og informasjonen bør synlig-gjøres for samfunnet.

3. Hva er forskjellen på informasjon og samfunnskontakt, PR og markedsføring?
-

4. Hva mened med omgivelser for informasjon og samfunnskontakt?
- Organisasjonen bør på forhånd av en reklame vite hvem de ønsker og nå ut til. Noen typiske omgivelser for en organisasjon kan deles opp i ulike målgrupper: nærmiljøet, journalister, offentlige myndigheter, finansmiljøer eller kundegrupper.

5. Hva er interessent? Og en interessegruppe?
- Interessenter er noen som har interesser innenfor ett bestemt område. Man kan dele interessenter opp i:
Normsettere: de som lager lover og relger som organisasjonen må forholde seg til.
Tilførere: de som leverer varene og tjenestene organisasjonen er avhengig av.
Mottakere: de som er mottakere av det organisasjonen driver med.
Allierte: de som har samme interesser som organisasjonen.
Ad hoc-allierte: de som er på samme lag i en bestemt sak.
Interessegrupper er organisasjoner som har sterke interesser i en bestemt sak.

6. Hva menes med "offentlige mening"?
- Man kaller det som folk flest mener, er "den offentlige mening". Selvom det såklart vil være mange forskjellige meninger.

7. Hva gjør et PR-byrå?
- PR-byråer leverer kommunikasjonstjenester til organisasjoner. Organisasjonene kan velge om de vil bruke PR-byrået helt fullt ut, eller om man vil kombinere - ved å gjøre noe selv, og la PR-byrået gjøre noen spesielle oppgaver. PR-byråer hjelper altså organisasjoner med å tilrettelegge og styre kommunikasjon.

8. Hva menes med med begrepet "omdømme"?
- "Omdømme" er ett annet ord for "rykte". Det er veldig vanlig å kombinere dette begrepet når man diskuterer sin oppfatning av en organisasjon eller bedrift.

2 kommentarer:

Karoline sa...

Nå lærte jeg mye nytt!<3

Krii sa...

har hatt om noe lignende på skolen vi også!